Günümüzde pazarlama ve reklam, işletmelerin büyümesinin temel bileşenlerinden biridir. Her geçen yıl internet kullanıcılarının artmasıyla birlikte birçok marka, daha fazla tüketiciye ulaşma amacıyla dijital pazarlama harcamalarını artırmıştır. Ajans PR olarak bu büyümenin Türkiye özelinde Dijital PR sektörüne ne gibi etkileri olacağını araştırdık.
Türkiye’nin Dijital Reklam Harcamaları Artıyor
2023 yılı itibarıyla, Türkiye’deki dijital reklam harcamaları hızla artmaktadır. Global olarak 2023 yılında dijital reklam pazarının değeri 601.8 milyar doları bulmuş ve medya reklamlarına yapılan toplam harcamaların %67.1’ini oluşturmuştur. Bu, bilgisayarlar, mobil cihazlar ve akıllı cihazlar gibi internete bağlı cihazlarda gerçekleştirilen reklamları içerir. Medya reklamları ise e-posta pazarlamasından video içeriklere, arama motoru sonuçlarına kadar her şeyi kapsar.
Dijital Reklam Harcamalarındaki Büyüme
2023 yılında dijital reklam harcamaları, 2022 yılında harcanan 549.5 milyar dolardan %9.5 artarak 601.8 milyar dolara ulaşmıştır. 2021-2027 yılları arasındaki en büyük yıllık büyüme, 2021 yılında %29.8’lik bir artışla gerçekleşti. Ancak sonraki yıl büyüme %8.5’e kadar düşmüştür.
Dijital Reklam Sektöründeki Artış Devam Ediyor
Uzmanların projeksiyonlarına göre, dijital reklam pazarı önümüzdeki yıllarda da büyümeye devam edecek, ancak büyüme hızında hafif bir yavaşlama olabilir. İşte önümüzdeki yıllar için tahmin edilen yıllık büyüme oranları:
- 2024: %10.9
- 2025: %10
- 2026: %9.2
- 2027: %8.6
2023 yılı, küresel dijital reklam harcamalarının 600 milyar doları aşacağı ilk yıl olacak. Bunun da ötesinde, dijital reklam pazarının 2024 yılında 667.6 milyar doları ve 2025 yılında 730 milyar doları geçerek büyümesi öngörülüyor.
Uzmanlar, 2026 yılında küresel dijital reklam harcamalarının 800 milyar doları aşacağını tahmin ediyor. 2027 yılına gelindiğinde ise bu rakamın 870.9 milyar doları bulması bekleniyor. Bu sadece 2021’den itibaren %72’lik bir artış değil, aynı zamanda medya reklamlarına yapılan toplam harcamaların %73.8’ini oluşturuyor. Başka bir deyişle, 2027’de her 4 dolardan neredeyse 1’i dijital reklamlara harcanacak. 2021’den 2027’ye kadar dünya genelinde dijital reklam harcamalarının ortalama yıllık büyüme hızının %12.4 olması bekleniyor.
Dijital reklam harcamalarının artmasıyla birlikte, basılı medya reklam harcamaları azalmaktadır. 2020 yılındaki koronavirüs salgınının, dijital reklama olan geçişi hızlandırdığına dair araştırma sonuçları bulunmaktadır. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki medya tüketimi verileri, insanların dijital medyada giderek daha fazla zaman harcadığını göstermektedir. Bu durum, özellikle basılı gazete ve dergilerin etkilendiği bir kayma yaratmıştır.
Dijital PR Türkiye’de de hızla büyüyecek
Türkiye’de de dijital PR sektörünün hızla büyüdüğü görülmektedir. Global dijital reklam harcamalarındaki artış ve trendler, Türkiye’nin dijital PR çalışmalarını da şekillendirmeye devam edecektir. Önümüzdeki yıllarda dijital reklam harcamalarındaki sürekli büyüme, markaların daha geniş bir kitleye ulaşma ve etkileşim kurma fırsatlarını artıracaktır.